Podstawy kompetencji cyfrowych
Nowoczesny proces dydaktyczny opiera się w dużym stopniu na kompetencjach cyfrowych. Oznacza to konieczność kształcenia tych umiejętności już od najmłodszych lat. Postęp technologiczny sam w sobie wyzwala konieczność posiadania umiejętności posługiwania się nowoczesnym sprzętem komputerowym. Obserwując umiejętności małych dzieci w czytaj dalej
Strategia uczenia
Celem artykułu jest ukazanie zasadności oraz podstaw nauczania języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym. Opisano podstawy rozwoju dzieci, które powinny być szczególnie uwzględniane w procesie nabywania umiejętności posługiwania się językiem obcym, oraz wybrana strategia nauczania/uczenia się języka obcego, Nauczanie sytuacyjne. czytaj dalej
Kształtowanie postaw proekologicznych w przedszkolu
Współczesna cywilizacja podarowała ludziom wygodniejsze życie, zabierając jednocześnie przejrzyste powietrze, czystą wodę, urodzajną glebę, zdrową żywność i to, co najważniejsze – wrażliwość na otaczającą przyrodę. Kształtowanie postaw proekologicznych należy zacząć już w przedszkolu. Edukacja ekologiczna dzieci powinna być świadomą i czytaj dalej
O wpływie języków obcych na rozwój dziecka
Z punktu widzenia neurobiologicznego, długo przed tym zanim dziecko staje się małym poliglotą, jest małym geniuszem-lingwistą. Pamięć językowa rozwija się już w okresie prenatalnym. Noworodek godzinę po porodzie jest zdolny do odróżnienia głosu matki od głosu obcej mu osoby, a czytaj dalej
Promocja zdrowia w wieku przedszkolnym
Promocja zdrowia jest nową, rozwijaną na świecie od lat 80. XX w. strategią działań dla umocnienia zdrowia ludzi – jednostek i społeczności. W 1986 r., w podstawowym dokumencie – Karcie Ottawskiej Promocji Zdrowia – promocję zdrowia zdefiniowano jako proces umożliwiający czytaj dalej
Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci
W wychowaniu dziecka bardzo ważnym elementem jest wychowanie patriotyczne. Termin „patriotyzm” powstał w XVIII w. i oznaczał początkowo określony program polityczny. Z czasem pojęcie to nabrało bardziej ogólnego charakteru. O patriotyzmie zaczęto mówić, jako o stosunku do swego kraju, o czytaj dalej
Eliminacja zachowań niepożądanych
Dziecko poznaje fizyczne możliwości swego ciała, uczy się panowania nad nim oraz umiejętności opisania go. Uświadamia sobie władzę jaką posiada nad sobą, co pozwala mu kontrolować własne czyny i gesty. Dzięki temu lepiej panuje nad swymi popędami, potrafi zahamować nierozważne czytaj dalej
Poczucie własnej wartości dziecka
Poczucie własnej wartości jest pojęciem wieloznacznym i różnie pojmowanym. Używa się go zamiennie z terminami „samoocena”, „szacunek dla samego siebie”, „mniemanie o sobie”, „dobre samopoczucie”. „samoakceptacja”. Poczucie własnej wartości jest jedną z najważniejszych składowych osobowości oraz głównym regulatorem ludzkiego zachowania, czytaj dalej