Odporność – czym jest, jak o nią dbać?
Odporność to cecha organizmu, która pozwala na przeciwstawienie się szkodliwym czynnikom środowiska zewnętrznego, czyli np. niskiej temperaturze, pasożytom, wirusom itp. Odporność dzielimy na nabytą i wrodzoną, co oznacza, że nie tylko rodzimy się z tym stanem, ale także możemy go czytaj dalej
„Dziecko zdolne”. Rozpoznawanie uzdolnień u dzieci w wieku przedszkolnym
Zagadnienie zdolności jest nierozerwalnie związane z różnicami indywidualnymi między ludźmi w zakresie ich osiągnięć. Na różnice te zwracano uwagę już w najdawniejszych czasach i od zawsze intrygowały człowieka ich przyczyny. Rozmaicie też rozumiano termin: zdolności. Słownik pedagogiczny podaje następującą definicję: czytaj dalej
Bezpiecznym krokiem w przestrzeni cyfrowej
Coraz więcej przedszkolaków sięga po urządzenia elektroniczne. Coraz więcej dzieci posiada już własny tablet czy telefon. Korzystając z tych urządzeń grają w ulubione gry, bądź oglądają bajki czy programy telewizyjne. Czas pandemii z którym musieliśmy zmierzyć się ostatniej wiosny, przyczynił czytaj dalej
Co zrobić, gdy dziecko gryzie?
Wielu rodziców martwi się, gdy ich pociechy zaczynają gryźć inne dzieci. Specjaliści twierdzą, że gryzienie jest czymś zupełnie naturalnym w przypadku niemowląt. Często dzieci w wieku 1-3 lat przechodzą przez etap gryzienia innych, ale z czasem z niego wyrastają. Oczywiście czytaj dalej
Nauka kodowania i programowania w przedszkolu
Co to jest kodowanie? Zamiana formy informacji na inną, zazwyczaj łatwiejszą dla danego urządzenia do przetworzenia i zapamiętania. Odpowiednikiem kodowania jest przypisanie literze alfabetu numeru z tablic znaków... Pobierz
Adaptacja dziecka w żłobku (w czasie pandemii)
Kiedyś przeklinając kogoś, mówiło się m.in. „obyś żył w ciekawych czasach”, w takich właśnie czasach przyszło nam żyć. Miłośnicy literatury grozy twierdzą, że rok 2020 został napisany przez Stephena Kinga i faktycznie coś w tym jest. Ale bez względu na czytaj dalej
Dziecko z ASD w przedszkolu
Termin „autyzm” pochodzi od greckiego słowa „autos” co oznacza „sam”. Geneza tego słowa jest zrozumiała, ponieważ autyzm określamy jako stan niepełnosprawności rozwojowej, którą cechuje częściowe wycofanie się z realnego życia i zamknięcia się w swoim własnym świecie, brak lub zaburzona czytaj dalej
W jaki sposób rodzic może pomóc dziecku w nauce języka obcego?
Rola rodziców w procesie nauki języka obcego jest kluczowa, są oni niezbędnym czynnikiem motywującym i wspierającym. Pełne wykorzystanie potencjału językowego dziecka warunkowane jest w dużej mierze zaangażowaniem w naukę samych rodziców, którzy niekoniecznie muszą biegle posługiwać się danym językiem obcym czytaj dalej